sunnuntai 7. kesäkuuta 2020

Ensimmäinen matkailuvaunureissu. Esipuhe



Olen viime vuosina aina silloin tällöin pyöritellyt mielessäni ideaa matkailuvaunureissusta. Loppuvuodesta 2019 olin jo melkein unohtanut koko idean. Satuin kuitenkin nettiä selaillessani törmäämään erääseen matkailuvaunuja vuokraavaan sivustoon. Vieralun myötä matkailuvaunuloma palasi uudelleen mieleen. Sen hetkisellä autollani ei tosin kauheammin ollut vetokykyjä. Olin myös muutenkin suunnitellut ulkomaan matkaa kesälle 2020. Noh kevät ja COVID-19 tulivat vetäen ulkomaan lomaan liittyvät suunnitelmat vessasta alas. Jouduinkin siis aloittamaan loman suunnittelun täysin puhtaalta pöydältä. Olin alkuvuodesta myös vaihtanut autoani hieman isompaan. Tämän myötä olin myös saanut hieman lisää vetokykyä autooni. 

Aloinkin siis etsimään vuokravaunua uudella innolla. Huomasin kuitenkin nopeasti, että pienehköjä vaunuja ei kauheammin ollut tarjolla. Tai no joo olihan niitä, mutta hinta olikin sitten pilvissä. Vaunusta, kun ei oikein tekisi mieli maksaa lähes samaa kuin pienestä matkailuautosta.   Onneksi vaunua etsiessä tajusin laittaa kyselyn myös omalle Facebook seinälleni. Sain sitä kautta kaveriltani vinkin Vihdin kirkonkylässä K-Supermarketin yhteydessä toimivasta Evästä.fi vuokraamosta. Tiesin jo entuudestaan firman vuokraavan matkailuautoja, mutta vaunun vuokraus valikoimiin tulosta en vielä ollut tietoinen. Vuokrailmoituksen lukemisen jälkeen soitin melkein samalta istumalta vuokraamoon ja pyysin päästä katsomaan vaunua luonnossa. Kävinkin jo muuraman päivän päästä katsomaan vaunua Vihdissä. Vaunu oli sitä mitä mainoksessa luvattiin. Vuokrahinnan ja -ehtojen varmistuttua vielä kohtuulliseksi, päätin lyödä homman lukkoon samointein. 


Vaunu: 
WEINSBERG CaraTwo 390 QD vm. 2018

Tekniset tiedot:
Omapaino: 850 kg
Ajovalmiina: 890 Kg

Täyspaino: 1100 kg
Kantavuus: 210 Kg
Vuodepaikkoja: 4 Kpl


Vetoauto: 
Dacia Duster TCe 100 4x2 Comfort vm. 2020

Moottori ja suorituskyky:
Iskutilavuus: 999cm3
Teho: 100hp (74kW) / 5000 rpm
Vääntö: 160Nm / 2750 rpm

Vetopainot:
Jarruton: 630kg
Jarrullinen: 1400kg

Palasten loksahdeltua paikoilleen sainkin aloittaa itse reitin suunnittelun. Henkiseksi tueksi pyysin mukaan reissuun isäni, jolta löytyy kokemusta matkailuvaunuelämästä kolmisenkymmentä vuotta. Kuten otsikosta voi päätellä reissu oli samalla minulle myös ensimmäinen vaunuilu kokemus kuljettajan ominaisuudessa. Olen viimeksi ollut matkailuvaunulla liikenteessä noin kolmisenkymmentä vuotta sitten. Olin silloin ihan vain matkustajan roolissa. Kävimme silloin vanhempieni kanssa useana kesänä muutaman viikon mittaisilla vaunu reissuilla eri puolilla Suomea. Muutamaan kertaan jopa Norjassa asti.

Alun piteäen tarkoitus oli lähteä kohti iloista Itä-Suomea ja vierailla sotahistoriallisilla muistomerkeillä sekä museoissa. Tämä kuitenkin muuttui vähän lennossa ja lopulta kävimme vain Immolan lentokentällä ja Raatteentien taistelua esittelevässä Raatteen Portti:n museossa. Matkailuvaunuelämään tutustumisen lisäksi yhtenä tavoitteena oli myös selvittää miten Dusterin piskuinen bensaturbo jaksaa kiskoa matkailuvaunua. Kilometrejä kertyi reissussa yhteensä 2132, josta vaunu oli auton perässä 1794 km:ä. Palaan havaintoihin kokemuksiin myöhemmissä kirjoituksissa. Alla listaus toteutuneesta reitistä. 


Toteutunut reitti:

07.06. Su

Vihti -> Imatra 290 km

08.06 Ma

Imatra

09.06 Ti

Imatra -> Lieksa 292 km

10.06 Ke

Lieksa -> Raate -> Hossa 309 km

11.06 To

Hossa

12.06 Pe

Hossa -> Kuopio 377 km

13.06 La

Kuopio -> Imatra 236 km

14.06 Su

Imatra -> Vihti 290 km

Jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti