Päivä: 13
Pe 08.08 Ivalo
Pe 08.08 Ivalo
Ivalon ajopäivä ajettiin perjantaina rengastesteihin erikoistuneen Test World Oy:n Mellanaavan testikeskuksessa. Reitit jakautuivat kahteen eri osuuteen. Toinen osuus ajettiin testikeskuksen välittömään läheisyyteen rakennetulla helpohkolla maastoradalla. Radalla oli tarjolla niin jyrkkiä nousuja ja laskuja kuin pitkospuitakin. Radalle kuului tietenkin myös noin puolimetriä syvä kahluupaikka. Toinen osuus olikin sitten mukava pieni suohiippailulenkki.
Ivalon Test World:n ajopäivä oli mukava päätös FOT:lle. Offroad rata ja pieni metsälenkki olivat mukavia ajettavia ilman suurempia auton rikkoutumisriskejä. Rata piti sisällään muutaman jyrkän nousun ja laskun, sillan ja melkein pakollisen alustan pesupaikan. Kapean raidevälin autolle pitkospuut ja sillat osoittautuivat paikoin haasteellisiksi ajaa ilman opastusta. Metsässä vielä melko kokemattomana tipautin Jimnyn keulan kertaalleen alas sillalta, mutta onneksi vielä siinä vaiheessa keula oli kovan maan päällä. Päivän päätteeksi olikin edessä vielä viimeinen siirtymä pientä kivikkoista hiekkatietä pitkin Hotelli Ivaloon, jossa pidettiin FOT:n virallinen päätöstilaisuus. Pysäköintipaikalle päästyämme saatoimme vihdoin hengähtää edes vähän, sillä olimme selvinneet koko matkan ilman kalustovaurioita. Tosin mielessä kummitteli vielä se sanonta, että suurimmat kalustovauriot sattuvat kotimatkalla.
Lopuksi
Kotimatka sujui ilman murheita ja lauantaiyönä joskus puolenyön jälkeen Jimnyn keula kaarsi tuttuun ja turvalliseen kotipihaan Helsingissä. Yhteenvetona voi todeta, että auto toimi koko safarin ilman ongelmia. Kaikki toimi oikeastaan suunnitelmien mukaan. Ainoastaan etupuskurin alareunassa oleva suojarauta vääntyi hieman ilmeisesti joissain vinssaus sessioista. Viimeistään Hirvensalmella oli pakko todeta, että omena ei todellakaan ole pudonnut kauas puusta. Jimnyssä näkyy selkeästi vanhojen Suzukin pikkumaasturien perimä, tosin nykyaikaisemmissa kuorissa. Ainoa etenemistä hidastava tekijä on naurettavan pienet ensiasennus pyörät, jotka rajoittavat laillisesti alle saatavia rengaskokoja. Seuraavaksi onkin sitten suunnitelmissa lisätä jollain keinolla maavaraa ja mahdollisesti myös jonkin verran kasvattaa rengaskokoa. Takapuskuri joutunee ehkä leikkauksen uhriksi. Nykyisellään takapuskuri on muotoiltu hieman huonosti metsään sopivaksi. Puskuri kerää helposti kuraa ja mutaa sisälleen ja osittain jopa ottaa vastaan ajettaessa pehmeässä maastossa.
Finland Offroad Tour 2008 oli todella hieno reissu, hyvässä seurassa halki Suomen. Mielestäni jokaisen kannattaisi varata kunnolla aikaa ja ajaa koko reitti läpi. Kaksi viikkoa maastoajoa ja siirtymiä tarjoaa raskaan reissun kuskeille sekä kalustolle. Samalla tarjoutui hieno mahdollisuus nähdä maamme upeaa luontoa. Varsinkin reitin loppupuolella maisemat vaihtuivat Etelä-Suomen pusikoista Lapin kangasmaastoon. Järjestäjille eli Liusten parsikunnalle kiitokset hyvin onnistuneista järjestelyistä sekä isä ja tytär Sulannolle kuvaamisesta. Toivottavasti ensi vuonna on odotettavissa yhtä hyvin järjestetty safari.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti