maanantai 18. huhtikuuta 2022

RC Crawlingia @ American Car Show 2022

Päätimme Mad Moose Racing:ssä kokeilla vähän uusia juttuja tämän vuoden American Car Show:ssa. Täysikokoisten autojen lisäksi monella kerholaisella on myös radio-ohjattavia maastureita, joten päätimme lähteä kehittämään ideaa radasta messuille. Radan toteutus varmistui yhteistyökuvion kautta. RC-crawling radan käytännön toteutuksesta vastasi Careeria Porvoo. 

Rata rakennettiin vanhan matkailuvaunun alustalle. Radassa hyödynnettiin myös paljon kierrätysmateriaaleja. Budjetti oli tarkoitus pitää mahdollisimman pienenä, koska emme valitettavasti onnistuneet hankkimaan sponsoreita tähän näyttelyyn. 


Omien autojeni lisäksi radalla vieraili kolme muutakin autoa. Yhteensä messujen aikana rataa käytti kuusi autoa. Enemmänkin kerholaisia olis ajamaan mahtunut.



Kuten ylempänä mainitsin niin käytin messujen aikana kolmea eri crawleria. Eniten ajoin 1/10 Axial SCX10II Jeep XJ RTR:llä (Harmaa). Mukana olivat myös 1/24 Axial SCX24 Jeep JLU RTR (Valkoinen) ja sarjasta aikanaan rakentamani 1/10 Element Enduro Sendero HD:n korilla (Punainen). 

Päädyin lopulta kuitenkin ajelemaan pääasiassa harmaalla Jeep:llä, koska se tuntui soveltuvan parhaiten messuradalle. Myös yleisökin tuntui pitävän oikean auton näköisestä laitteesta. 

Kyllä myös pienempi Axial toimi ihan niin kuin pitikin, mutta auto korkea painopiste ja pieni koko vaikeuttivat ajoa. Ajaminen ei vain ollut jouhevaa. Punainen Element Enduro toimi muuten melko ok messujen radalla, mutta temppuileva servo haittasi ajamista. Pyörät eivät vain millään meinanneet kääntyä kunnolla. Samoin Jeeppiin verrattuna isommat renkaat heikensivät sivuttaiskallistuksien sietoa. 

Perjantai:


Saavuin messuille hieman ennen virallista aukeamisaikaa eli kello kymmentä. Aloitin rataan tutustumisen Harmaalla Jeep:llä. Melkein heti huomasin, ettö toisen etupuskurissa olevan ledivalon sammuneen. Pimenemisen syyksi paljastui katkenneet johdot. Huomasin myös toisen puolen johtojen olevan myöskin melkein poikki, joten päätin irroittaa myös nekin. Johtoja en alkanut kaivelemaan sen enempää irti. Suojasin kyllä johdon päät teipillä oikosulun estämiseksi. Ehdin kyllä hoitaa korjaukset messujen jälkeenkin. Pienen huoltosession jälkeen päästiin taas itse asiaan eli ajamiseen. Päivän ensimmäisenä akkuna käytin lyhyttä 2S 4000 mAh LiPo akkua. Ajoaikaa tuli yllättävänkin paljon. 

Rata osoittautui pienen ajolinjojen etsimisen jälkeen oikein mukavaksi. Tosin muutamaa kohtaa radasta jouduttiin hieman muokkaamaan ajamisen sujuvoittamiseksi. Samoin muutamaan kohtaan jouduttiin tekemään hieman liukkauden torjuntaa liukuesteteipillä. Myös muutama paha reikä täytettiin. Auton onkiminen trailerin syvyyksistä olisi käynyt aikaa vieväksi.  

Haettuani sopivasti tuntumaa rataan niin päätin ajaa Jeep:n varikolle ja ottaa Punaisen Elementin ajoon. Heti ensi kontaktissa rataan huomasin, että Jeep:n verrattuna Elementin suorituskyky oli selkeästi huonompi nousuissa ja sivukallistuksissa. Samoin kääntyvyys oli selkeästi huonompi. Huonoon kallistuksen sietoon oli mitä suurimmalla todennäköisyydellä syynä Jeep:ä isompi rengastus. Isompi rengas nostaa myös painopistettä ylemmäs. Olen kuitenkin koittanut kompensoida korkeampaa painopistettä asentamalla autoon lisäpainoja akseleihin. Mitä taas ohjattavuuteen tulee niin epäilen vahvasti servon virran saantiin liittyviä ongelmia. Tämä pitää selvittää messujen jälkeen. Koska ajaminen ei tuntunut hyvältä edellä mainittujen syiden takia niin päätin ajaa Elementin varikolle ja kokeilla jotain muuta.

Kaivoinkin seuraavaksi repustani esille valkoisen 1/24 Axial SCX24 Jeep JLU:n. Pikku Jeeppi pärjäsi koostaan huolimatta yllättävänkin hyvin. Tosin auton keveydestä johtuva holtiton tärinä vähän latisti ajofiilistä. Ajoin päivän aikana molemmat 2S 350 mAh LiPo mukanani olleet akut loppuun. 

Päädyin sitten kuluttamaan lopun messujen aukioloajasta harmaan Jeep:n kanssa. Ensimmäisen ajoakun loputtua laitoin seuraavaksi 3S 2200 mAh LiPon kiinni autoon. Yllätyin heti kättelyssä voiman lisääntymisestä verrattuna 2S LiPo:n. Jeep:i loikkasi ihan eri tavalla verrattuna edelliseen akkuun. Tämä meinasikin hieman yllättää muutaman kerran. 

Messupäivän jo lähestyessä loppuaan aloin ihmettelemään, että miksi radalle alkoi ilmestyä pieniä tummia läiskiä. Syy läiskille löytyi, kun tarkastelin Jeep:ä hieman lähemmin. Syyksi nimittäin paljastui toisen takaiskunvaimentimen öljyvuoto. Vuodon huomatessani kaikki öljyt olivat ilmeisesti jo päässeet ulos säiliöistä, sillä kuivattuani vaimentimen ulkopinnat vuoto ei enään jatkunut. 

Kun messupäivän jälkeen kotona avasin iskunvaimentimien säiliön niin se todellakin oli tyhjä. Koitin kyllä etsiä syitä vuodolle, mutta silmämääräisesti en mitään varsinaista syytä sille löytänyt. Ilmeisesti säiliön korkki oli ollut vain löysästi kiinni tai jotain. Öljyn täyttämisen ja uudelleen kokoamisen jälkeen vaimennut vaikutti tiiviiltä. 

Lauantai 


Lauantai meni melko pitkälti samalla kaavalla ajojen suhteen kuin perjantaikin. Rata keräsi mukavasti huomiota. Aina, kun radalla tapahtui jotain niin yleisöä alkoi kerääntymään radan ympärille. Aloitin päivän Jeep:llä, mutta päätin melkein heti kuitenkin Element:ä. Ajattelin tällä tavalla jakavani hieman ajorasitusta useammalle kuin yhdelle autolle. Tämä tosin jäi vain haaveeksi, sillä kytkettyäni virrat autoon päälle sain todeta, että pyörät eivät kääntyneetkään. Ilmeisesti servo oli päättänyt sanoa sopimuksensa lopullisesti irti. En oikein päässyt selville, että oliko servo fyysisesti hajalla vai olivatko ongelma sähköissä. Pitää selvittää rauhassa messujen jälkeen syy servon kukistumiselle.

Otinkin siis Jeep:n taas ajoon. Ajoin autossa kiinni olleen 2S 4000 mAh LiPo:n loppuun. Huomasin akkua vaihtaessa molempien keulan korisokkien hävinneen johonkin. Sokat onneksi löytyivät radalta pienen etsiskelyn jälkeen. Laitoin Jeep:n seuraavaksi kiinni pienen 3S 1300mAh LiPo:n. Eron auton painopisteessä huomasi selkeästi. Ajossa auto tuntui jotenkin paljon tasapainoisemmalta kuin isoilla akuilla. Ajoaika oli myös yllättävän pitkä. 

Onnistuin myös jossain välissä hukkaamaan toisen etupuskurin etäisyyden säätöön käytetyn ruuvitapin. Huomasin asian, kun puskuri alkoi antamaan periksi. Onneksi tappeja löytyi  huoltolaukusta. Ruuveilla, kun tuntuu olevan taipumus löystyä ja pudota…varsinkin, jos tulee käytettyä vinssiä. 3S 1300:n akun jälkeen kerkesin vielä hetken aikaa ajamaan yhden 3S 1000 mAh. Huomasin vasta tavaroita pakkaillessani tarkastaa auton iskunvaimentimet mahdollisten vuotojen varalta. Ilmeisesti olin onnistunut korjaamaan vuodon, sillä kaikki iskunvaimentimet vaikuttivat kuivilta.

Sunnuntai

Messujen päätöspäivä meni vanhalla kaavalla. Tosin tällä kertaa olin jättänyt autoni messukeskukseen, sillä jouduin tulla julkisilla paikalle. RC-Maasturieni lisäksi olin tuonut osastolle myös täysikokoisen maasturinikin. Pikku autot saivatkin siis levätä yön yli lukitussa autossa.

Messujen kuluessa rata tuntui vaikeutuvan hiljalleen. Radan muutamassa nousussa ollut hiekka jauhautui pölyksi ja kulkeutui renkaiden mukana radan koville muovipinnolle. Pöly teki pinnat liukkaiksi ja pakotti muuttamaan osaa ajoreiteistä messujen aikana. Esimerkiksi pitkä mustista putkista tehty nousu muuttui ajamattomaksi paikaksi ensimmäisen päivän loppupuolella. Alas kyllä pääsi, mutta ylös ei ollut toivoakaan pyörien sutomisen takia. 

Huoltojen osalta päivä meni hyvin. Muutamaan kertaan kiristelin puskurin ruuveja, mutta muuten auto pysyi kivasti läjässä. Tosin hieman ennen messujen sulkeutumista Jeep:kattotelineen ledbar päätti lopettaa toimintansa. Tämä tosin ei ole ongelma sillä autoon on tulossa uusi kori, jos ja kun se vain saapuu Kiinasta Suomeen. 

Messujen jälkeen


Kävin Axial:n Jeep:n  alustan läpi näyttelyn jälkeisenä päivänä ja en ainakaan silloin löytänyt löystyneitä ruuveja ihmeellisempää. Koriin on kyllä tullut paljon lisää viiltoja, mutta se ei haittaa, sillä RC-maasturien korit ovat kulutustavaraa. 

Harmaan Jeep:n tarkastuksen jälkeen ei voi kuin ihmetellä, kuinka vahvaa tekoa nykyaikeiset RC-autot on. Vaikka autoa tulikin hypytettyä ja tiputeltua ihan kunnolla niin kaikki pysyi paikallaa eikä mitään isoa tai ajoa haittaavaa hajonnut. 

Eniten ajoista jäi harmittamaan ehkä tuo Elementin servon hajoaminen. Siitä voi tulla ”kallis” juttu. Autossa on kuitenkin sen verta lisäpainoja, että en ihan halvinta servoa haluaisi sinne laittaa. Tämä tosin ei ole auton heikkoutta vaan rakentajan kitsastelua. Olisi rakennusvaiheessa vaan pitänyt valita laadukkaampaa tavaraa autoon. 

Radasta

Rata itsessään oli toimiva vaikkakin osittain melko haastava. Muutamat asiat olisi voinut tehdä ehkä eri tavalla. Pitää kuitenkin muistaa, että radan rakentajilla ei ollut ennestään kokemusta tälläisistä. 

Seuraavaa kertaa silmällä pitäen itse panostaisin enemmän ajoreitin kitkakertoimiin. Pito on vain niin tärkeää,  jos tarvitsee ajaa tarkasti. Samoin yleisön katselukulmiin ja paikkoihin olisi hyvä uhrata pieni hetki suunnitteluvaiheessa. 

Nyt varsinkin pienimpien katsojien oli vaikea nähdä autoja radan keskellä. Ajajien koroke tai muu vastaava olisi hyvä suunnitella niin, että kuljettaja näkee koko ajan autonsa. Nyt kuljettaja joutui useamman kerran menemään yleisön eteen nähdäkseen autonsa kunnolla. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti