Päivät 9 ja 10:
Ma & Ti 04. – 05.08 Raajärvi
Raajärvi ja Rautaruukin entisen rautamalmikaivoksen maisemat toimivat maanantain ja tiistain näyttämönä. Kaivosmiljöö loi myös hienoa tunnelmaa Raajärven ajopäiviin. Kaivosalue on tunnettu myös Lapland Trophy offroadsuunnistuskilpailuista. Laajasta offroad reitistöstä oli valittu vakiomaastureille sopivia reittejä. Matkan varrelta löytyi muutamia jyrkkiä nousuja ja laskuja. Ei pidä tietenkään unohtaa suota elementtiä, kun kerran Lapissa ollaan. Kaikki halukkaat pääsivät joko vinssaamaan tai olemaan hinattavana köyden jatkona ainakin kertaalleen. Kaivosalueelta löytyi myös vesilammikko, jossa oli hyvä käydä huuhtelemassa auton alusta vinssaussession jälkeen.
Raajärvellä mukaan liittyi myös toinenkin Jimny. Espoosta Raajärvelle saapunut Oksasen pariskunta liittyi joukkoon, heidän kirkkaan punaisella automaattivaihteisella yksilöllään. Oksasten Jimny oli isompia renkaita lukuun ottamatta täysin vakio. Auton vähäinen varustelu tosin ei tuntunut menoa paljoa hidastavan. Osansa hyvään etenemiskykyyn saattoi olla auton automaattivaihteistolla, joka ei ole kovin yleinen Jimnyssä. Raajärvellä nähtiin myös pikavisiitin apukuskin hahmossa tehnyt Nalle, jonka käynnin jotkut huomasivat vasta jälkikäteen lukiessaan Mainarin vieraskirjaa. Vieraskirjassa kävijöitä tervehti tämänkin lehden sivuilta tuttu karhun hahmo. Monen huulille jäikin kysymys, että kuka Nalle oikeastaan olikaan...
Raajärvi oli yksi niistä paikoista, jota olin odottanut paljon kaivosmiljöön hienojen maisemien takia. Valitsimme maanantaina jälleen vähän helpomman ryhmän varsinkin sen jälkeen, kun olimme kuulleet Raajärven isännän Hessun kuvauksen reiteistä. Kuulemma vaikealla reitillä aikaa kuluisi 12 tuntia. Kevyempää ryhmää, johon osallistuimme, lähti vetämään Hessu vanhalla vihreällä Toyota BJ:ään. Hessun johdolla kiertelimme molemmat päivät pääsääntöisesti pieniä metsäautoteitä. Reitteihin sisältyi sopivassa määrin metsäpätkiä. Raajärven ajopäivien ehdoton helmi oli maanantain iltapäivän noin 20 metriä pitkän suokaistaleen ylitys, jossa melkein kaikkia ylittäjiä avustettiin hinausköyden tai vinssin avulla. Jokainen halukas pääsi siis vinssaamaan riittävästi. Omalta kohdaltani suon ylitys olisi mennyt melko varmasti ilman vinssausta, jos alla olisivat olleet hieman isommat renkaat. Jimny jäi mahastaan kiinni mutapatjan päälle ja renkaat eivät enää saaneet pitoa. Tiistaina ajoreitti veikin sitten sopivasti Lapland Trophyn yleisörastialueenakin tunnetun vesilammikon läpi. Tosin ajoimme lammikon yli melkein matalimmasta kohdasta, mutta kuitenkin riittävän syvästä että vesi huuhtoi suurimmat suomudat pois alustasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti